NHỮNG YẾU TỐ TÁC ĐỘNG ĐẾN CHẤT LƯỢNG ĐÀO TẠO TIẾNG TRUNG QUỐC CHUYÊN NGÀNH TẠI VIỆT NAM TRONG BỐI CẢNH MỚI

Các tác giả

  • Cầm Tú Tài, Vũ Phương Thảo

DOI:

https://doi.org/10.59266/houjs.2025.978

Từ khóa:

chất lượng, dạy học, tác động, tiếng Trung chuyên ngành (CSP), Việt Nam

Tóm tắt

Hợp tác giữa Việt Nam và Trung Quốc hiện nay đang rất cần tới nguồn nhân lực tiếng Trung chuyên ngành (CSP) có kiến thức chuyên môn và năng lực giao tiếp liên văn hóa. Tuy nhiên, thực tiễn đào tạo CSP hiện nay đang đối diện với nhiều thách thức và cơ hội. Kết quả khảo sát cho thấy, các yếu tố ảnh hưởng gồm có kiến thức chuyên ngành của giảng viên; chương trình và giáo trình; năng lực tiếng Trung và nhu cầu nghề nghiệp của người học; cơ chế phối hợp giữa dạy học và thực hành. Từ những phát hiện này, chúng tôi đã tiến hành phân tích, so sánh, đánh giá nhận diện rõ những điểm mạnh, điểm yếu, thách thức, cơ hội và đề xuất các giải pháp nhằm cung cấp thêm cơ sở lí luận và thực tiễn góp phần nâng cao chất lượng đào tạo CSP tại Việt Nam trong bối cảnh hiện nay.

Tài liệu tham khảo

[1]. Cam, T. T. (2022). Discussion on the Linguistic Characteristics of Technical Chinese. In Proceedings of the National Conference: Research and teaching with future career application trends (pp. 43-50). School of Foreign Languages and Tourism, Hanoi University of Industry.

[2]. Cam, T. T., & Vu, P. T. (2023). Some Theoretical and Practical Issues in Teaching Business Chinese to Vietnamese Students. In Proceedings of the 2023 International Conference: Teaching and learning business Chinese and interdisciplinary research (pp. 32-47). Foreign Trade University - East China Normal University, Hanoi University of Industry.

[3]. Dan, Y. M. & An, R. (2009). An Exploratory Analysis of Chinese for Specific Purposes (CSP) Curriculum Design: Taking the Course “Scientific and Technological Chinese” as an Example. Journal of Southwest Minzu University (Humanities and Social Sciences Edition), 2009/08(216), 258- 263.

[4]. Dudley-Evans, T., & John, St. M. J. (1998). Developments in English for Specific Purpose. Cambridge University Press. https://books.google. com.vn/books/about/Developments_ in_English_for_Specific_Pur. html?id=FY5ChNRKtxwC&redir_ esc=y

[5]. Lam, Q. D. (2011). English for Specific Purposes - Some Issues Concerning Teaching Content. Journal of Language and Life, 11(193), 27-32. https://vjol. info.vn/index.php/NNDS/article/ view/15840/14239

[6]. Le, Q. S. (2023). Research on a New Model for Cultivating Dual Talents in Commercial Language - Pilot training in interdisciplinary Chinese commercial language at Foreign Trade University. In Proceedings of the 2023 International Conference: Teaching and learning business Chinese and interdisciplinary research (pp. 14-25). Foreign Trade University - East China Normal University - Hanoi University of Industry.

[7]. Li, Q. (2011). Teaching Chinese for Specific Purposes and Its Textbook. Apply Linguistics Journal, 79(3), 110-117.

[8]. Nguyen, N. Q. (2022). Status of teaching and some recommendations to improve the teaching of Tourism - Hotel Chinese at Hanoi University of Industry. In Proceedings of the National Conference: Research and teaching with future career application trends (pp. 137-144). School of Foreign Languages and Tourism, Hanoi University of Industry.

[9]. Nguyen, T. T. H. (2015). A Study on the Theory and Practice of Compiling Business Chinese Textbooks for Vietnamese Learners. Doctoral thesis in the Major of Theory and Methodology of Teaching Chinese Language, VNU University of Languages and International Studies.

[10]. Nguyen, V. K. (2022). Chinese Language Training with Future Career Application Trends: Some practical contents. In Proceedings of the National Conference: Research and teaching with future career application trends (pp. 13-22). School of Foreign Languages and Tourism, Hanoi University of Industry.

[11]. Nguyen, X. T. (2009). The nature of professional language. VNU Journal of Science, Foreign Languages 25(2009), 23-30.

[12]. Pham, T. T. (2022). Teaching and Learning Specialized Chinese Languages in the Background of International Integration at Hanoi University of Industry: Challenges and Solutions. In Proceedings of the National Conference: Research and teaching with future career application trends (pp. 266-271). School of Foreign Languages and Tourism, Hanoi University of Industry.

[13]. Tran, A. N. (2023). A Contrastive Study of Economic and Trade Terminology in Chinese and Vietnamese. Ministerial- level Scientific and Technological Project, Code B2019-MHN-04.

[14]. Zhang, L. (2013). The Emergence of Teaching Chinese for Specific Purposes in Modern Sense. International Chinese Language Education Journal, 2, 99-107.

[15]. Zhang, L. (2006). Analysis of Needs in Business Chinese Teaching. Language Teaching and Research, 2006(03), 55-60.

[16]. Zhou, Y. S. (2014). Issues of Specialized Vocabulary in Chinese for Specific Purposes Teaching - Based on the Perspective of Traditional Chinese Medicine. Language Application Research, 2014(10), 81-84.

Tải xuống

Loading...