PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC SỐ VÀ HỌC TẬP SUỐT ĐỜI CỦA SINH VIÊN QUẢN TRỊ KHÁCH SẠN: TIẾP CẬN TỪ TRẢI NGHIỆM TRONG KỶ NGUYÊN CHUYỂN ĐỔI SỐ

Authors

  • Trần Thu Hương
  • Đỗ Hiền Hoa
  • Dương Thị Xuân Diệu

DOI:

https://doi.org/10.59266/houjs.2025.825

Keywords:

chuyển đổi số, học tập suốt đời, Logic dịch vụ chi phối (SDL), năng lực số, quản trị khách sạn

Abstract

Trong bối cảnh chuyển đổi số, ngành khách sạn đặt ra yêu cầu cấp thiết đối với nguồn nhân lực trẻ trong việc phát triển năng lực số và tư duy học tập liên tục. Nghiên cứu này vận dụng phương pháp hiện tượng học, tiến hành phỏng vấn sâu và phân tích nhật ký học tập số của 25 sinh viên ngành Quản trị Khách sạn tại bốn trường đại học khu vực Đông Nam Bộ. Kết quả chỉ ra năm nhóm chủ đề chính: (i) phát triển kỹ năng số, (ii) học tập suốt đời, (iii) động lực học tập, (iv) rào cản, và (v) sự tích hợp bối cảnh học tập. Dựa trên ba khung lý thuyết gồm Logic dịch vụ chi phối, Lý thuyết học tập chuyển đổi và Khung sinh kế bền vững, nghiên cứu làm rõ vai trò của sinh viên như những đồng kiến tạo năng lực, trải qua sự thay đổi khung nhận thức, và hình thành năng lực số như một dạng vốn con người cho sự nghiệp bền vững. Nghiên cứu đóng góp về lý thuyết thông qua cách tiếp cận tích hợp, đồng thời gợi ý các hàm ý thực tiễn cho thiết kế chương trình đào tạo khách sạn trong kỷ nguyên số.

References

[1]. Billett, S. (2010). Lifelong learning and self: Work, subjectivity and learning. Studies in Continuing Education, 32(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/01580370903534223

[2]. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

[3]. Busulwa, R., Pathiranage, N. W., & Pickering, M. E. (2025). Integration of critical digital technologies into hospitality and tourism curricula: Evidence from QS-ranked universities. Journal of Hospitality and Tourism Technology. https://doi.org/10.1108/JHTT-06-2024-0388

[4]. Candy, P. C. (1991). Self-Direction for Lifelong Learning. A Comprehensive Guide to Theory and Practice. Jossey-Bass. https://eric.ed.gov/?id=ED353470

[5]. Candy, P. C. (2002). Lifelong learning and information literacy. Australian Department of Education, Science and Training. White paper prepared for UNESCO. https://www.researchgate.net/publication/268299706_Lifelong_Learning_and_Information_Literacy

[6]. Chambers, R., & Conway, G. (1992). Sustainable rural livelihoods: Practical concepts for the 21st century.

[7]. Colardyn, D., & Bjornavold, J. (2004). Validation of formal, non-formal and informal learning: Policy and practices in EU member states. European Journal of Education, 39(1), 69-89. https://www.jstor.org/stable/1503751

[8]. Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Sage Publications. https://books.google.com.vn/books?id=DLbBDQAAQBAJ

[9]. de Lurdes Calisto, M., & Sarkar, S. (2024). A systematic review of virtual reality in tourism and hospitality: The known and the paths to follow. International Journal of Hospitality Management, 116, 103623. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103623

[10]. Guest, G., Namey, E., & Chen, M. (2020). A simple method to assess and report thematic saturation in qualitative research. PLOS ONE, 15(5), e0232076.

[11]. Iriste, S., & Katane, I. (2021). Digital competence of hospitality students within the context of information and communication technology environment. Rural Environment. Education. Personality (REEP), No. 14/2021. DOI: 10.22616/ REEP.2021.14.008

[12]. Jarvis, P. (2004). Adult education and lifelong learning: Theory and practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203561560

[13]. Jarvis, P. (2012). Towards a comprehensive theory of human learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203872788

[14]. Justin, M. P., Wil, M., & Bui, N. M. C. (2022). Online learning for Vietnamese Hospitality and Tourism University students during Covid-19. VNU Journal of Science: Education Research, 38(4). https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4692

[15]. Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT Press.

[16]. Kumlu, S. T., & Ozkul, E. (2021). The effect of the usage of virtual reality in tourism education on learning motivation. USF M3 Publishing, 5, 16.

[17]. Le, A. H., McDonald, C. V., & Klieve, H. (2018). Hospitality higher education in Vietnam: Voices from stakeholders. Tourism Management Perspectives, 27, 68-82. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.05.002

[18]. LINCOLN, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic Inquiry. [sl] Sage Publications.

[19]. Meeprom, S., & Fakfare, P. (2024). Blended learning: Examining must- have, hybrid, and value-added quality attributes of hospitality and tourism education. Journal of Hospitality & Tourism Education, 36(4), 281-295. https://doi.org/10.1080/10963758.2023.2172419

[20]. Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. Jossey- Bass.

[21]. Minor, K., McLoughlin, E., & Carlisle, S. (2025). The digital skills gap - is it time to rethink the needs of tourism and hospitality organizations in the UK? Journal of Hospitality & Tourism Education, 37(3), 301-312.

[22]. Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Sage.

[23]. Nguyen, H., & Chaisawat, M. C. (2011). The current situation and future development of hospitality and tourism higher education in Vietnam. Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts (JTHCA), 3(2), 57-67.

[24]. Institute for Tourism Development Research (ITDR) (2022, August 15). Nhân lực, đào tạo nguồn nhân lực du lịch trong kỷ nguyên số. Viện Nghiên cứu Phát triển Du lịch (ITDR). https://itdr.org.vn/nghien_cuu/nhan-luc-dao-tao-nguon-nhan-luc-du-lich-trong-ky-nguyen-so/

[25]. Organisation for Economic Co- operation and Development. (2019). OECD skills outlook 2019: Thriving in a digital world. OECD.

[26]. Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage.

[27]. Radianti, J., Majchrzak, T. A., Fromm, J., & Wohlgenannt, I. (2020). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education. Computers & Education, 147, 103778. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103778

[28]. Scoones, I. (1998). Sustainable rural livelihoods: A framework for analysis.

[29]. Sigala, M. (2021). Rethinking of tourism and hospitality education when nothing is normal: Restart, recover, or rebuild. Journal of Hospitality & Tourism Research, 45(5), 920-923. https://doi.org/10.1177/10963480211012058

[30]. Taylor, E. W. (2018). Transformative learning theory. In Educare gli affetti: Studi in onore di Bruno Rossi (I Problemi Dell’educazione), 301-320.

[31]. UNESCO. (2020). Embracing a culture of lifelong learning. UNESCO Institute for Lifelong Learning. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374112

[32]. Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2014). Evolving to a new dominant logic for marketing. In The service-dominant logic of marketing (pp. 3-28). Routledge.

[33]. Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2016). Institutions and axioms: An extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(1), 5-23.

[34]. Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. https://vibe.cityoflearning.eu/storage/content/u3h4e3jb5t4lpvm44vs5vmrn3om3kgq1.pdf

Loading...