DEVELOPING SMART TOURISM IN VIETNAM: OPPORTUNITIES AND THREATS

Authors

  • Vu Huong Giang

Keywords:

smart tourism, tourism digital transformation

Abstract

Developing smart tourism is an inevitable trend in the context of the industrial revolution 4.0, which is affecting more and more deeply all aspects of socio-economic life. With the requirements set out from the change in tourism trends of tourists, the achievement of building digital infrastructure, the participation of tourism businesses and tourism technology enterprises and a system of supporting policies to promote the application of technology    in the field of tourism, all stakeholders have opportunities to work together to build and develop smart tourism in Vietnam in the coming time. However, besides the opportunities, the challenges for the development of smart tourism are identified as stemming from three main factors: the limitation in both the quality and quantity of smart tourism human resources, the lack of synchronization in the information system of stakeholders and the limited resources of tourism businesses when participating in the digital transformation process.

References

[1]. Bộ thông tin và truyền thông, Hội Tin học Việt Nam, 2018, Báo cáo tóm tắt Chỉ số sẵn sàng cho phát triển và ứng dụng CNTT-TT Việt Nam năm 2018 (Vietnam ICT index 2018), Vĩnh Long.

[2]. Lê Quang Đăng, 2019, Cách mạng công nghiệp 4.0 và tiến trình phát triển du lịch thông minh tại Việt Nam, Tạp chí du lịch.

[3]. Phan Thị Huệ, 2013, Bước đầu xây dựng hệ thống thông tin du lịch Việt Nam trong giai đoạn hiện nay từ cách tiếp cận lý thuyết hệ thống, Tạp chí Thư viện Việt Nam.

[4]. Google, Vietnam search for tomorrow - Year in search 2020, Việt Nam.

[5]. Nguyễn Anh Tuấn, Lê Quang Đăng, 2020, Phát triển nhân lực du lịch trong bối cảnh cách mạng công nghệ số, Tạp chí Du lịch.

[6]. Trung tâm Thông tin Mạng Châu Á - Thái Bình Dương, 2021, Báo cáo thường niên – giải quyết các vấn đề Internet tại khu vực châu Á – Thái Bình Dương.

[7]. Cimbaljević M., Stankov U., Pavluković V., Going beyond the traditional destination competitiveness – reflections on a smart destination in the current research, Current Issues in Tourism, 22:20, 2472-2477, DOI: 10.1080/13683500.2018.1529149

[8]. Koo, C., Gretzel U. & Zhong L., 2016, Application of smart tourism to cities,

International Journal of Tourism Cities

[9]. World Economic Forum, 2019, The Global Competitiveness Report 2019, Switzeland.

[10]. https://hcmcpv.org.vn/tin-tuc/viet-nam

-di-cung-the-gioi-ve-cong-nghe-mang-5g- 1491874731

[11]. http://egov.chinhphu.vn/phat-dong-chi en-dich-thuc-day-chuyen-doi-so-bang-co ng-nghe-dien-toan-dam-may-viet-nam-a- NewsDetails-37864-14-186.html

Loading...