VIETNAMESE PROPAGANDA POSTERS IN THE PERIOD 1975-1986

Authors

  • Trần Thị Biển

Keywords:

Artistic characteristics, Vietnamese propaganda posters, pre-renovation period

Abstract

Propaganda posters can be preserved for a long time. It was created and developed as an objective need of Vietnamese social life in period of history. With the purpose of propaganda, artists create these posters by generalizing images and indicating content so that they can make strong impression on visual perception of public. In fact, propaganda posters are published everywhere, they played an important role in the life, through the wars of independenceare. The themes of the posters have really had a positive impact on many aspects, presented by the language of graphics art and selected typical images for the purpose of making the posters get accorded with content of propaganda and viewer’s expectation. Therefore, it plays an important role through all wars for Vietnam independence in history as well as social life, boosting morale as well as receiving agreement of the masses. The article poses the problem of researching posters created by artists in the pre-renovation period (1975- 1986). By explaining the positive impact of social factors, showing the humanity, romantic optimism of people’s lives in each stag, contributing to beautify the prosperity of the country.

References

[1]. Dương Anh (2014), Lưu mãi trong tâm tranh tuyên truyền cổ động, Nghiên cứu Mỹ thuật, số 2, tr. 34 – 39.

[2]. Bảo tàng cách mạng Việt Nam (2007), 9 năm kháng chiến qua tranh tuyên truyền cổ động, Nxb Lao động – Xã hội, Hà Nội.

[3]. Mai Văn Hiến (1968), “Trên cơ sở tranh cổ động đang được phát triển tiến tới có nhiều tranh cổ động hay đẹp hơn nữa”, Tạp chí Mỹ thuật, số 2, tr. 23 – 32.

[4]. Ngô Đức Lâm (2016), Hình tượng người phụ nữ Việt Nam trong tranh cổ động đề tài nông, lâm, ngư nghiệp giai đoạn 1954 – 1986, Luận văn thạc sĩ, trường ĐH Mỹ thuật Việt Nam.

[5]. Vũ Huy Thông (2012), Nghệ thuật tranh cổ động Việt Nam 1945 – 1975, đề tài cơ sở, viện Mỹ thuật – trường ĐH Mỹ thuật Việt Nam.

[6]. Đào Mai Trang (2017), Hoạ sĩ khoá kháng chiến, Nxb Mỹ thuật, Hà Nội.

[7]. Lê Quân (1976), “Tranh cổ động, một vũ khí chiến đấu sắc bén”, Tạp chí Văn hoá Nghệ thuật, số 2, tr. 56- 58.

[8]. Nguyễn Hải Yến (2012), Từ Hà Nội lên chiến khu cách mạng, Tạp chí Mỹ thuật Nhiếp ảnh, số 3, tr.14 -17.

Loading...