Nâng cao năng lực tự học cho sinh viên từ xa ngành ngôn ngữ Trung Quốc trường Đại học Mở Hà Nội

Authors

  • Nguyen Thi Minh Phuong
  • Trần Thị Ánh Nguyệt

Keywords:

self-study, capabilitíe, higher education, distance training, Chinese language

Abstract

In the history of educational development, self-study has always been an issue that many people are interested in studying both in theory and practice. In particular, in distance learning, where learners have to be autonomous in seeking and acquiring knowledge, self-study capacity is a key factor to improve training quality. Therefore, how  to improve the self-study capacity of learners in general and distance learners in particular is one of the most important tasks of higher education. Hanoi Open University is one of the few schools offering distance learning Chinese language courses. Training practice shows that there are still many obstacles and difficulties in improving the quality of learners’ self- study. The article is based on teaching practice and survey results on the self-study ability of distance learning students at Hanoi Open University to analyze the current situation, thereby, propose some solutions to improve the self-study capacity of specialized subjects for distance-learning students of Chinese language at Hanoi Open University.

References

[1]. Nguyễn Cảnh Toàn, Lê Hải Yến, Xã hội học tập học tập suốt đời và các kỹ năng tự học, NXB Dân Trí, 2011

[2]. Nghị quyết số 29-NQ/TW, ngày 4/11/2013 của Ban Chấp hành Trung ương Đảng (Nghị quyết Hội nghị Trung Ương 8 Khoá XI về đổi mới căn bản, toàn diện Giáo dục và Đào tạo)

[3]. Quyết định 1559/QĐ-TTg Phê duyệt Đề án “Phát triển đào tạo từ xa giai đoạn 2015- 2020” ký ngày 10 tháng 9 năm 2015 của Thủ tướng Chính phủ

[4]. Quyết định 1373/QĐ-TTg Phê duyệt Đề án “Xây dựng xã hội học tập giai đoạn 2021- 2030” ký ngày 30 tháng 7 năm 2021 của Thủ tướng Chính phủ

[5]. Rudich P.A. (1986), Tâm lý học, Nxb Thể dục thể thao

[6]. Nguyễn Quang Uẩn, Tâm lí học đại cương, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, 2007

[7]. Nguyễn Cảnh Toàn (chủ biên), Nguyễn Kỳ, Vũ Văn Tảo, Bùi Tường, Quá trình dạy –

Tự học, NXB Giáo dục, 1997

[8]. Nguyễn Cảnh Toàn, Tự học thế nào cho tốt, Nxb Tổng hợp, TPHCM, 2009

[9]. Trịnh Thị Hà, “Phát triển năng lực tự học tiếng Anh cho sinh viên trường Đại học sư phạm nghệ thuật Trung ương nhằm đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục”,Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt tháng 4/2019, tr 249-253

[10]. Link kết quả khảo sát: https://docs. google.com/forms/d/18bawtMbnIAleKo eMhkwodi0WxwxMVc-4rIK_Jx7T64w/ edit#responses

Additional Files

Loading...