A COMPARISON OF VIETNAMESE STUDENTS’ FIRST FOREIGN LANGUAGE LEARNING MOTIVATION AND SECOND FOREIGN LANGUAGE LEARNING MOTIVATION: A CASE OF A UNIVERSITY IN HO CHI MINH CITY

Authors

  • Lưu Hớn Vũ

Keywords:

learning motivation, the first foreign language, the second foreign language, students, Ho Chi Minh city

Abstract

The article compared Vietnamese students’ first foreign language learning motivation and second foreign language learning motivation. The article conducted a survey using a questionnaire with 45 students of Business Administration (English program) of a university in Ho Chi Minh City. The results show that students’ first foreign language have a higher learning motivation than their second foreign language. On the language level, the first foreign language’s learning motivation is mainly the desire to realize self-worth, the second foreign language’s learning motivation is mainly the request of others. On the learner level, students make efforts to learn the first and second foreign languages mainly because of the expectations of their parents. On learning situation level, students’ interest in learning the first foreign language is determined by their learning results, learning quality and classroom atmosphere, students’ interest in learning the second foreign language is determined by the teacher and the classroom atmosphere.

References

[1]. R. C. Gardner, W. E. Lambert, Attitudes and Motivation in Second Language Learning, Newbury House, Rowley, (1972).

[2]. R. C. Gardner, P. F. Tremblay, On motivation: measurement and conceptual considerations, Modern Language Journal 78 (1994) 3.

[3]. R. Clément, K. A. Noels, Motivation, self – confidence, and group cohesion in the foreign language classroom, Language Learning, 44 (1994) 3.

[4]. Z. Dörnyei, Motivation and motivating in the foreign language classroom. Modern Language Journal, 78 (1994) 3.

[5]. S. Volet, S. Järvelä, Motivation in Learning Contexts: Theoretical Advances and Methodological Implications, Pergamon, Amsterdam, (2001).

[6]. Lê Viết Dũng, Tăng cường động cơ học tập ngoại ngữ chuyên ngành cho sinh viên các trường đại học và cao đẳng, Ngôn ngữ và đời sống, (2011) 12.

[7]. Trần Thị Phương Thảo, Nguyễn Thành Đức, Phân tích động cơ và chiến thuật tạo động cơ học tập của học viên bậc sau đại học trong lớp Anh văn không chuyên, Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ, (2013) 25.

[8]. Lưu Hớn Vũ, Động cơ học tập ngoại ngữ thứ hai – tiếng Nhật của sinh viên ngành Ngôn ngữ Anh, trường Đại học Ngân hàng TP. Hồ Chí Minh, Ngoại ngữ Quân sự, (2017) 5.

[9]. Lưu Hớn Vũ, Động cơ học tập ngoại ngữ thứ hai – tiếng Trung Quốc của sinh viên ngành Ngôn ngữ Anh, Trường Đại học Ngân hàng TP. Hồ Chí Minh, Nghiên cứu nước ngoài, 33 (2017) 2.

Loading...