MỘT VÀI KIẾN NGHỊ VỀ CÔNG TÁC BIÊN SOẠN GIÁO TRÌNH DÀNH CHO HỌC VIÊN ĐÀO TẠO ĐẠI HỌC TỪ XA NGÀNH NGÔN NGỮ TRUNG QUỐC

Authors

  • Nguyễn Thị Vĩnh Bình

Keywords:

Distance education, Chinese, compilation, textbooks, recommendation

Abstract

In recent years, along with the expanding international exchange process, the two countries Vietnam and China have promoted a long-term strategic cooperation relationship. Therefore, Chinese language training in Vietnam is constantly developing in both quantity and quality. Today, in addition to the traditional form of learning where learners go to training units such as schools, academies, centers, etc. to hone their knowledge and enhance professional skills, there is also another useful, indispensable learning channel, that is distance learning. Catching up with that trend, higher distance training in Chinese Language is also very interested. However, the distance learning program, during the operating process, has revealed limitations affecting the effectiveness of learning. One of the important factors that reduce students’ interest in learning is that there is no specific textbooks for the distance learning. Therefore, the article, after giving a brief introduction to

References

[1]. Website: Mạng thông tin đơn vị đào tạo học và công nghệ Thành phố Hồ Chí Minh

http://www.cesti.gov.vn/right/stinfo/ content_0/năm_2002/thsng_09_2002/ chuyengia_thuctien/giaoduc_tuxa

[2]. Quyết định 40/2002/QĐ-BGD&ĐT

[3]. 赵金铭 (2009)《教学环境与汉语教材》《世界汉语教学, 第 2 期》第164页

[4]. 吕必松(2011)《汉语和汉语作为第二语言教学》,北京大学出版社,第89页

[5]. 戴炜栋,束定芳 (1994), 《试论影响外语习得的若干重要因素》,外国语学报, 第253页

[6]. 李泉(2012)《对外汉语教材通论》,商务印书馆, 第137页

[7]. Mai Thị Ngọc Anh (2019), Cải tiến và phát triển môi trường học ngoại ngữ thông qua phương pháp tích hợp nhằm nâng cao năng lực tiếng Hán cho sinh viên chuyên ngành Hán ngữ tại Đơn vị đào tạo Ngoại ngữ

- Đại học Thái Nguyên, Đại học Thái Nguyên

[8]. Phan Văn Kha (2007), Đào tạo và sử dụng nhân lực trong nền kinh tế thị trường ở Việt Nam, NXB Giáo dục Hà Nội.

[9]. Lưu Hớn Vũ (2014), Biên soạn giáo trình tiếng Trung Quốc dành cho sinh viên không chuyên ngữ - thực trạng và kiến nghị, Tạp chí ngôn ngữ và đời sống, Số10(228)-2014

[10]. Nguyễn Hoài Nam, Cao Thị Quyên (2014). Nâng cao hứng thú học tập cho sinh viên Trường Cao đẳng nghề. Tạp chí Đơn vị đào tạo học - Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 59, (8),142-150

[11]. Phạm Phương Tâm (2017), Biên soạn và giảng dạy hiệu quả giáo trình đào tạo từ xa , Tạp chí giáo dục số đặc biệt, kỳ 2 tháng 10/2017

[12]. Nguyễn Cảnh Toàn (2002). Tuyển tập về tác phẩm bàn về Giáo dục Việt Nam. Điều cơ bản là phát huy nội lực của người học. NXB Lao động, Hà Nội.

Loading...